Klimaatles met experimenten
Bron: Leerlingen aan de slag met trucjes om hun school aan te passen aan extreem weer – RTV Drenthe
Leerlingen aan de slag met trucjes om hun school aan te passen aan extreem weer
Leerlingen van de twee scholen in de multifunctionele accommodatie De Groene borg in Westerbork willen graag hun school aanpassen. Reden: in de zomer is de school erg heet. Het gebouw is van aluminium gemaakt en op het schoolplein is een beschutte speelplek ver te zoeken. Met experimenten en proefjes onderzoeken leerlingen wat de gevolgen kunnen zijn van extreem weer en hoe ze het best de school daarop kunnen aanpassen.
“Vanuit IVN Natuureducatie zijn projecten opgezet voor de basisschool om leerlingen bewust te maken van klimaatadaptatie”, zegt Robert Bos. Hij is meester van groep 8 van IKC De Lindelaar en weet goed waarom dat nodig is. “In de zomer wordt het hier heel erg warm. Het aluminium gebouw trekt veel warmte aan en houdt die vast. We merken dan dat de productiviteit minder is. Als je in een klas zit die tegen de 30 graden loopt, dan is een les spelling, rekenen of taal wel uitputtend.”
Tegels
Iris, Danique en Silvie uit groep 8 van De Lindelaar staan bij een zogeheten watertafel. Op de tafel is een stad nagebootst met stenen huizen en geasfalteerde wegen. De tegels kunnen eruit en maken plaats voor groene sponzen die symbool staan voor een grasveld of een sloot.
Het effect is duidelijk: “Als er regen komt en je hebt alleen maar tegels, dan loopt het water niet makkelijk weg. Als je meer groen hebt, dan stroomt het de grond in”, vertelt Danique. Iris wijst naar een parkeerplaats met een soort tegel met gaatjes. Ze wil die parkeerplaats liever hebben dan de huidige. Ook andere tegels mogen van haar wel van het schoolplein af. “Je moet veel meer groen hebben, anders wordt het veel te warm.”
Overstromingen
Verderop op het plein bij CKC de Wegwijzer zijn ook groepjes leerlingen druk in de weer. Anne-Linn en Sem krijgen aan de hand van een 3D-hoogtekaart een beeld van wat er in Nederland kan gebeuren bij een overstroming of een dijkdoorbraak. “Wij zijn dan in Drenthe nog wel veilig, maar Friesland is dan helemaal overstroomd”, zegt Sem.
De situatie baart Anne-Linn wel zorgen. “Het is wel gewoon je eigen land. Het kan misschien ook wel een keer naar jou toekomen”, zegt ze doelend op het hoge water. Gelukkig leert ze ook wat ze aan de weersextremen zoals ook hitte en droogte kan doen. “Een regenton om water op te vangen of bezuinigen zoals niet de kraan open laten staan. Allemaal dingen die je ook thuis kunt verbeteren.”
Sponsorloop
De leerlingen hielden gisteren een sponsorloop. “Want onze school is het warmste stukje van Westerbork en wij willen er wat aan doen”, vertelt Sem. Met het geld worden oplossingen tegen de hitte en droogte betaald zoals bomen voor op het schoolplein. Anne-Linn vult aan: “Dan kunnen we in de schaduw spelen en is het frisser.”
Een aantal leerlingen mag straks ook meedenken over de bestemming. “We betrekken er dan een rekenles bij zodat ze zelf een deel van het plein mogen ontwerpen of een idee daarvoor kunnen geven”, stelt meester Bos. “Tegels eruit en groen erin.”
De twee scholen in De Groene Borg in Westerbork zijn een van de eerste scholen die op die manier onderwijs krijgen over klimaatadaptatie. Uiteindelijk gaan meerdere basisscholen in Zuidwest-Drenthe op die manier aan de slag.
Bekijk hier de video van RTV Drenthe.
Recente berichten